SORA met EuroUSC-Benelux

Opleiding

Kader

Recentelijk heeft het EASA officieel een reeks documenten gepubliceerd waarin wordt aangegeven hoe aan de nieuwe EU-regels voor het vliegen in de specifieke categorie moet worden voldaan wat betreft de methodologie voor risicobeoordeling. Je zult merken dat het allemaal op SORA is gebaseerd. Als je vanaf medio volgend jaar in de specifieke categorie wilt vliegen, kun je beter nu al leren hoe je een SORA moet maken! De beste manier om dat te doen is om jezelf te laten trainen via deze cursus en die methode nu al op uw KB-gebaseerde afwijkingen toe te passen. Daarom organiseert DR-one, in samenwerking met EuroUSC-Benelux deze stoomcursus.

Inhoud

 Module 1: Basic 

De nieuwe EU-dronewetgeving is hoofdzakelijk een op operaties gerichte risicogebaseerde benadering. Exploitanten in de specifieke categorie hebben de mogelijkheid om een ​​risicobeoordeling in te dienen om een “vliegvergunning” te ontvangen. Er is een methode ontwikkeld om zowel verschillende autoriteiten als de piloot of exploitant te begeleiden in wat nodig is voor een toestemming om een ​​onbemand vliegtuigsysteem (UAS) in een bepaalde operationele omgeving te besturen: de specifieke operationele risicobeoordeling of SORA, gericht op de ‘specifieke ”Categorie UAS (zoals gedefinieerd door EASA Technical Opinion 01/2018).

De SORA biedt een adequate combinatie van ontwerp- en operationele mitigatiemechanismen voor bekende gebieden van schade voor mensen op de grond of in de lucht. De operator moet deze mechanismen begrijpen en deze vertalen in een begrijpelijke SORA die bijna elke operatie mogelijk maakt. In deze cursus leren deelnemers de SORA begrijpen voor de vluchtvoorbereidingen, tijdens de vlucht en voor overleg met operationeel personeel en de burgerluchtvaartautoriteit.

Module 2: Advanced 

Als lid van de drone-community begrijp je de SORA, maar een SORA zelf schrijven is toch nog net iets anders. Het definiëren van risico’s in een operationele ruimte is slechts één stap, omdat het moet worden gevolgd door een onderbouwde motivatie van alle technische en operationele mitigaties. Deze cursus bereidt de deelnemers voor op het opstellen van een SORA-aanvraag die het mogelijk maakt om die “toestemming om te vliegen” te krijgen. Een goede SORA-applicatie zal immers een succesvolle SORA-applicatie zijn die leidt tot een goed uitgevoerde vlucht.

Praktisch

 Deze training wordt opgedeeld in twee modules: basic en advanced. U kan enkel de basismodule volgen ofwel de combinatie basic en advanced (enkel advanced is niet mogelijk). Alle opleidingsdagen gaan door in DronePort in Sint-Truiden. Het inschrijvingsgeld voor de cursus bedraagt 450,00 euro voor alleen de basismodule en 750,00 euro voor zowel de basismodule als de geavanceerde module (prijzen zijn excl. BTW).

Programma

Module 1 (basic) – za 23/11/19

  • 09h00: SORA cursus
  • 10h30: Pauze
  • 10h45: SORA workshop
  • 12h00: Einde

Module 2 (advanced) – za 30/11/19

  • 09h00: SORA cursus
  • 10h30: Pauze
  • 10h45: SORA workshop
  • 12h00: Einde

Deze reeks is volzet. U kan nog inschrijven voor de volgende reeks in het voorjaar van 2020.

Module 1 (basic) – do 23/01/20

  • 18h00: SORA cursus
  • 19h30: Pauze
  • 19h45: SORA workshop
  • 21h00: Einde

Module 2 (advanced) – do 30/01/20

  • 18h00: SORA cursus
  • 19h30: Pauze
  • 19h45: SORA workshop
  • 21h00: Einde

Module 1 (basic) – za 21/03/20

  • 09h00: SORA cursus
  • 10h30: Pauze
  • 10h45: SORA workshop
  • 12h00: Einde

Module 2 (advanced) – za 28/03/20

  • 09h00: SORA cursus
  • 10h30: Pauze
  • 10h45: SORA workshop
  • 12h00: Einde

Inschrijven

  • U kan de bijhorende opleidingsdata van elke reeks hierboven terugvinden.
Share This